Volvo 360 Cup

De Volvo 360 Cup is de raceklasse die het dichtst bij de filosofie van de DNRT raceweekenden staat, namelijk uitdagende autosport tegen zo laag mogelijke kosten. De instap is laagdrempelig, de techniek is eenvoudig te begrijpen en sleutelen aan de auto kan iedereen met maar een beetje gevoel voor autotechniek helemaal zelf. Kortom, met een geringe inspanning ben jij als beginnend autocoureur de koning te rijk. Niet voor niets is Huub Vermeulen, de grote animator van de DNRT, blij met de klasse. Vermeulen verwoordde het zoals geen ander dat kan: “racen in een Volvo 360 is duizend keer leuker dan niet racen in een Porsche.”

 

De Volvo 360 heeft achterwielaandrijving en dat is voor iedere rechtgeaarde coureur nog altijd het beste aandrijvingsconcept. De krachten die tijdens het snelle rijden loskomen worden eerlijk verdeeld tussen de voor- en de achteras, wat resulteert in een scherp stuurkarakter terwijl je tegelijkertijd met je gasvoet je auto kunt ‘zetten’. Zeker op een natte baan levert dat een hoop sensatie op met fraai driftende Volvo’s.

De techniek van de Volvo 340/360 is heerlijk simpel. Logisch, als je beseft dat het eerste exemplaar al van 1976 dateert, terwijl de laatste auto’s zo rond 1991 van de band liepen. Het onderstel is recht toe-recht aan met uitsluitend stalen, ijzersterke onderdelen. Er valt niet veel af te stellen, wat het voor de minder ervaren rijder alleen maar des te makkelijker maakt om er snel mee te kunnen zijn. Het camber mag worden vergroot maar in principe doe je dit eenmalig. De sporing kun je uiteraard ook verstellen maar ook dat doe je normaal gesproken voor de racedag. Door te spelen met de bandenspanning kun je op het circuit de ideale set-up vinden, wat uiteraard mede afhankelijk van de verschillende weersomstandigheden is.
Onder de motorkap ligt een tweeliter viercilinder injectiemotor die zo’n 120 pk levert. Genoeg om de slechts 1050 kilo zware auto met scherpe tijden over het asfalt te jagen. De snelste rondentijden op het circuit van Zandvoort liggen zo rond de 2 minuut 16. De sfeer in de Volvo 360 Cup is heerlijk amicaal. Aanrijdingen zijn er nauwelijks of niet, een slippertje is alleen niet altijd te vermijden. En als iemand onverhoopt pech of schade heeft dan wordt terstond van alle kanten hulp aangeboden. Want hoe meer auto’s er op de baan rijden, hoe leuker het voor iedereen is. Verschillende rijders komen trouwens met een arsenaal aan reservedelen naar het circuit die even zo makkelijk uitgeleend worden. En is het bewuste onderdeel niet aanwezig dan ligt het geheid nog wel ergens bij een coureur in de garage of de schuur. Voel je het racevirus al gaan kriebelen en wil je kijken of jij zelf een Volvo op de baan kunt krijgen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Wij kunnen je dan al een heel eind op weg helpen.